Websites zijn gemakkelijk en liefst altijd en overal beschikbaar, maar zo’n website als deze is ook een complexe machine met veel onderdelen. Het is dus altijd mogelijk dat er iets onverwachts gebeuren, waardoor hij niet reageert zoals je zou willen.
In deze pagina vind je wat algemene tips waarmee je mogelijk al wat problemen zelf kunt oplossen. Maar als dat om een of andere reden niet lukt, dan helpen we je natuurlijk graag.
Per slot willen we dat je graag gebruik maakt van onze website en cursussen bij ons gaat volgen en producten en tickets in onze winkel bestelt.
Inhoudsopgave
Om je wat sneller te helpen hebben we een inhoudsopgave toegevoegd. Klik op het onderwerp dat bij je situatie, of vraag past, en je springt meteen naar dat onderwerp. Staat je onderwerp er niet bij? Stuur ons dan een bericht en stel je vraag direct aan ons.
Waar vind je wat van jou is?
Het heeft veel voordelen om ingelogd te zijn. Je kan dan bijvoorbeeld je downloads en bestellingen inzien en cursusmateriaal bereiken.
- Inloggen (en registreren) doe je hier
- Je bestellingen vind je hier
- Je abonnementen vind je hier
- Je cursussen vind je hier
- Je downloads (bijvoorbeeld e-boeken) vind je hier
- Je adresgegevens wijzig je hier
- Je naam, e-mailadres en wachtwoord wijzig je hier
Werkt alles aan jouw kant nog wel?
Werkt het internet nog?
Natuurlijk is je eerste stap om te kijken of je internetverbinding nog wel werkt. Dat kan je doen door bijvoorbeeld even een andere website te bezoeken, of iets op Google te zoeken.
Geeft je browser een oude kopie weer?
Als het internet nog werkt, dan kan het zijn dat je naar een oude versie van de pagina kijkt. Dat klinkt misschien wat vreemd, maar overal worden kopieën van pagina’s en delen van pagina’s opgeslagen, ook op je eigen apparaat.
De reden daarvoor is dat het veel sneller is om een kant en klare versie van een lokale plek op te halen, dan een pagina helemaal opnieuw op te bouwen. Er staan dus kopieen op je eigen apparaat, en op allerlei opslagdiensten verspreid over de wereld, waardoor jouw apparaat altijd een snellere leverancier kan krijgen dan de website zelf.
Maar het geeft soms ook problemen als je de nieuwste versie nodig hebt en nog naar een oude pagina kijkt. Veel van die problemen zullen we voorkomen, maar als het gebeurd is het dus belangrijk dat je eerst je browsergeheugen leegmaakt, zodat je echt de nieuwste versie van het internet haalt.
Je browser is de App waarmee je websites bezoekt en meestal vind je de optie om je geschiedenis te wissen ergens in de instellingen. Als het daarna nog niet goed is, dan kan het zelfs zijn dat wij dat hier ook moeten doen, zodat de pagina echt opnieuw wordt aangemaakt.
Vooral problemen die te maken hebben met inloggen, of het kunnen inzien van testen of lessen van cursussen, kunnen daaruit voortkomen. Het is een voortdurend balanceren tussen actuele informatie tonen en de hoogst mogelijke snelheid bieden.
Als je niet weet hoe je de geschiedenis van je eigen browser leegmaakt, dan wil Google je dat vast graag vertellen. Op een pc moet je meestal ergens in de instellingen van je browser kijken en vind je daar de optie geschiedenis wissen.
Kom je er niet uit, dan kijken we gerust even met je mee. Maar het leegmaken van je browser geschiedenis en het testen of je internet verbinding nog werkt is iets dat je zelf al kunt doen.
Cookies (een klein stukje info in je browser) en lokaal opgeslagen bestanden hebben veel voordelen (vooral snelheid), maar soms geven ze ook problemen.
Welk programma gebruik je?
Onze website is gebouwd met nieuwste breed ondersteunde technieken en dat betekent dat het mogelijk is dat oudere apparaten (of oude versies van internet browsers) niet alles optimaal weergeven. Gebruik dus het liefst een actuele versie van een bekende gratis browser.
Probeer een van de meest populaire gratis browsers, zoals Google’s Chrome, of Firefox. Die zijn ‘evergreen’ , wat betekent dat ze zichzelf altijd bijwerken en je dus altijd de nieuwste versie gebruikt. Ze zijn ook beschikbaar voor Apple apparaten, pc’s en Android smartphones.
De functionaliteit zou in elk in actuele versies van de bekende grote browsers goed moeten werken en netjes moeten presenteren.
Mischien een wat technisch onderwerp, maar de website maakt gebruik van “javascript” (een programmataal in je browser, die zorgt dat interactie mogelijk is) en dat dus aanstaan in de browser.
Als je niet weet wat javascript is, dan mag je ervan uitgaan dat je daar geen probleem hebt. Browsers kunnen Javascript blokkeren, maar doen dat alleen als je dat expliciet hebt ingesteld. Ik noem het hier slechts voor degenen die het uit hebben gezet.
Kom je er niet uit? Meldt het probleem dan snel aan ons, dan krijg je hulp.
Het melden van problemen
Het is altijd fijn als je even meldt wanneer er iets niet werkt. Wij willen graag dat de website zoveel mogelijk beschikbaar is en misschien heb je iets nieuws ontdekt waar we aandacht aan moeten geven. Hoe je ook meldt, het is belangrijk dat je meld.
Wanneer je een probleem met de website aan ons doorgeeft, dan is het ook belangrijk om gedetailleerde informatie te geven. Liefst dus iets meer als “het afrekenen doet het niet” of “de website werkt niet”. Vaak is er een boodschap en wat het wel deed geeft ons aanwijzingen.
Ofschoon we dus ook blij zijn met dat soort algemene reacties, geeft het ons te weinig informatie om een probleem echt te kunnen begrijpen. Bedenk dat we moeten kunnen kopiëren wat jij deed om de fout ook mee te maken.
Maar natuurlijk gaan we anders gewoon vragen stellen en desnoods proberen we samen via Whatsapp (of telefonisch).
Voor het oplossen van je probleem kan je denken aan bijvoorbeeld informatie als:
- Welke boodschap kreeg je op de pagina (de precieze tekst)?
- Wat zag je precies op je scherm?
Zag je nog iets van de website, zoals de menu’s, of was je scherm helemaal wit en leeg? - Wat was het adres van de pagina (de URL) waar je was?
- Wat deed je net voordat het fout ging? Klikte je op een knop of link?
- Wat voor apparaat gebruikte je (mobiele telefoon, tablet, pc)?
- Enzovoort.
Schermafdrukken en de precieze teksten van foutmeldingen kunnen helpen om sneller een probleem te vinden en oplossen. Daarom is een schermafdruk van de fout ook fijn, dat geeft ons misschien wat meer aanwijzingen dan het jou gaf.
Wat je precies deed voordat het fout ging, kan ons helpen om sneller te ontdekken wat er fout ging, maar mogelijk hebben we ook een alternatief om snel je resultaat te bereiken.
Mogelijk kunnen we je dan zelfs snel ontdekken wat je eventueel zelf over het hoofd hebt gezien en hoe je dat kunt oplossen.
Hoe dan ook, we zijn er voor je om en helpen je graag snel naar je doel. Als het afrekenen niet werkt, dan zullen we indien nodig ook graag een betaalwijze bieden die onafhankelijk van de website is. En als het wat langer gaat duren, dan hoor je dat ook en weet je dat we eraan werken.
Help, de website wordt niet getoond
Wat als je helemaal niet op de website komt en witte schermen met misschien wat tekst krijgt?
Soms duurt het maar even
Als de website helemaal “uit de lucht” is dan kan dat kortstondig zijn wegens gepland onderhoud. In dat geval krijg je een boodschap te lezen die dat vertelt.
Meestal betekent het dat een deel van de website wordt bijgewerkt en zal dat de website binnen een minuut weer beschikbaar zijn en soms zijn we gewoon even iets nieuws aan het laden.
Het is daarom altijd zinvol om het een paar minuten later nog eens te proberen.
Als het langer duurt
Het kan ook zijn dat de website door een fatale programmafout niet werkt. In dat geval krijg je een technisch uitziende Engelstalige tekst op je scherm, in plaats van de rijkelijk opgemaakte pagina van Tineke van Urk.
Het is fijn als je in dat geval even een bericht stuurt (e-mail of whatsapp is prima). Het kan zijn dat het probleem al bij ons bekend is, en dan vertellen we dat z.s.m., maar je kan ook de eerste zijn die merkt dat er een probleem bij de provider is.
In elk geval is het iets waar wij iets aan moeten doen en hoe sneller we dat weten, hoe beter. Je helpt er ons ook mee en waarschijnlijk ben je niet de enige met het probleem. We hebben per slot op bijna elk moment van de dag of nacht wel bezoekers op de website en niemand houdt van wachten.
Inloggen in de website
Het heeft veel voordelen om ingelogd te zijn. Je kan dan bijvoorbeeld je downloads en bestellingen inzien en cursusmateriaal bereiken. Als je ingelogd bent, dan gaat het bestellen ook sneller, omdat je profiel de meeste gegevens die je bij afrekenen invoert al heeft onthouden.
- Inloggen (en registreren) doe je hier
- Je bestellingen vind je hier
- Je abonnementen vind je hier
- Je cursussen vind je hier
- Je downloads (bijvoorbeeld e-boeken) vind je hier
- Je adresgegevens wijzig je hier
- Je naam, e-mailadres en wachtwoord wijzig je hier
Registreren voor het inloggen
Om te kunnen inloggen heb je een account nodig en daarvoor moet je registreren. Dat gebeurt automatisch bij bestellingen waarvoor je een gebruikersnaam en wachtwoord nodig hebt.
Je kunt ook naar Mijn account gaan en daar alvast registreren. In dat geval ben je bekend binnen de website, maar wordt de rest pas ingevuld als je bijvoorbeeld iets bestelt.
Waarom bestel je niet een van de cursussen? Dan heb je meteen veel waarde van je registratie.
Een consult kan natuurlijk ook. Er zijn vele soorten consult om uit te kiezen en de meeste kan je gewoon thuis ontvangen.
Inloggen in de website
Als je eenmaal een account hebt, dan kan je inloggen. De link daarvoor vind je helemaal bovenin de pagina in het zwarte menu, maar je kan ook naar Mijn account gaan in het winkel-menu. Als je nog niet ingelogd bent, krijg je vanzelf de vraag.
In het inlogscherm geef je vervolgens je naam en wachtwoord in. Denk eraan dat je het vinkje “Onthoud mij” aanvinkt, zodat het systeem je niet elke keer opnieuw laat inloggen.
Het inloggen wordt trouwens onthouden binnen de browser, dus als je wisselt van browser of je browser-geschiedenis leegmaakt, dan moet je sowieso opnieuw inloggen.
Herkennen dat je bent ingelogd
Als je bent ingelogd dan is dat zichtbaar bovenin de pagina. Daar vind je een zwarte menu-balk met daarin drie opties. De derde optie is ofwel “Inloggen”, ofwel “uitloggen”.
Als daar “Inloggen” staat, dan betekent het, dat je op dat moment bent uitgelogd. Klik dan op die link om in te loggen.
Je kan ook naar Mijn account gaan en daar merk je dan vanzelf of je bent ingelogd. Als je naar een pagina wordt gestuurd waarin je kunt inloggen en registreren, dan ben je dus nog niet ingelogd.
Wat als inloggen niet werkt?
Als je probeert in te loggen dan is de eerste vereiste natuurlijk dat je de juiste gebruikersnaam en het juiste wachtwoord hebt ingevuld.
De gebruikersnaam heb je bij het registreren zelf bepaald of is afgeleid van het e-mailadres waarmee je werd geregistreerd. Maar als je die niet meer weet, dan kan je altijd je e-mailadres als gebruikersnaam gebruiken.
Het kan zijn, dat als je e-mailadres is gewijzigd, dat je een oud e-mailadres moet gebruiken. Alleen de in de website geregistreerde e-mail werkt. Als je eenmaal bent ingelogd, dan kan je zelf je naam, e-mailadres en wachtwoord aanpassen via Mijn account.
Wachtwoord vergeten
Als je het wachtwoord niet meer weet, dan is er een “wachtwoord vergeten?” link op de inlog pagina waarmee je het wachtwoord kunt resetten. Als je op die link klikt, dan stuurt de website je een e-mail met een link waarmee je verder kan gaan. Op die manier weten we zeker dat anderen niet onbedoeld jouw account kunnen overnemen.
Als je zowel je gebruikersnaam, geregistreerde e-mailadres, als je wachtwoord bent vergeten, dan kan je zelf niet meer inloggen en kan je dat alleen via ons.
Als je contact opneemt en wij zijn voldoende zeker dat jij het echt bent, dan kunnen we je nieuwe e-mailadres aan het account koppelen en je zo een nieuw wachtwoord laten instellen. Zover moet je het echter niet laten komen.
Je wachtwoorden veilig onthouden
Het is beter om een wachtwoord manager te gebruiken die veilig je wachtwoorden voor je kan onthouden en zelfs automatisch invullen. Dan kan je ook veilige wachtwoorden laten genereren, die je nooit zou kunnen onthouden, wat altijd beter is dan een wachtwoord te gebruiken voor al je logins.
Een aantal wachtwoord managers met wie wijzelf ervaring hebben zijn LastPass en Roboform. Lastpass is gratis als je hem alleen op je laptop of pc gebruikt. Beide bewaren je wachtwoorden “in de wolken” (wat slechts betekent dat het ergens in een digitale kluis op het internet staat).
Als je alles gebruikt van Apple, dan is 1password een populaire dienst en als je NordVPN gebruikt om anoniem te surfen op het internet, dan bieden ook die een password manager “NordPass“. Ik meen zelfs dat de gratis browser Firefox een echte password manager heeft ingebouwd.
Ze doen eigenlijk merendeels hetzelfde en bieden dus een digitale kluis voor al je gebruikersnamen en wachtwoorden (en meer). Sommige moet je inloggen (zodat je nog maar een enkel wachtwoord moet onthouden), maar andere diensten kan je ook openen met bijvoorbeeld je vingerafdruk.
Schrijf je in
Schrijf je meteen even in en laat je inspireren door meeslepende verhalen, ontwikkel je intuïtieve gaven en blijf automatisch op de hoogte.
Je bent succesvol ingeschreven!