In de periode dat ik bewust werd mijn paranormale gaven heb ik eens door een indrukwekkende gebeurtenis kennis gemaakt met mijn spirituele gids. Hij is een sjamaan en dankzij deze kennismaking heb ik me toentertijd verdiept in het sjamanisme. Ik heb er veel affiniteit mee en ik wil je er graag over vertellen.
Sjamanisme is oeroud
Het sjamanisme is, na men heeft onderzocht, al ontstaan in de oude steentijd in Siberië. Het is hiermee de oudste en krachtigste spirituele levenswijze en helingsmethode die de mensheid kent. Pas in het begin van de 18de eeuw werd het sjamanisme bekend in het westen. Sjamanisme is gebaseerd op de veronderstelling dat de zichtbare wereld is vermengd met onzichtbare energieën die het leven van de levenden beïnvloeden.
Van sjamanisme wordt gezegd dat het eigenlijk meer een techniek is dan een denkwijze of een groep mensen.
De sjamaan in trance
De sjamaan (iemand die het sjamanisme beoefent) wordt gezien als een ‘allesweter’, een soort priester die kan communiceren met de geesten van de overleden voorvaderen. Verder wend hij magie aan om zieken te genezen en om voorspellingen te doen.
Een Sjamaan is erg op de natuur gericht en gebruikt (geneeskrachtige) kruiden en andere materialen die hij uit de natuur haalt voor de healing. Hij heeft respect voor alles wat leeft, dus groeit en bloeit. Hij kijkt op een andere manier dan de meeste mensen naar ziektebeelden.
Totemdier
Vanuit het sjamanisme komt het begrip totemdier. Een totemdier is een geestelijk wezen met een dierlijke vorm, dat is toebedeeld aan een specifiek mens. De vorm waarin deze ‘metgezel’ zich toont zegt veel over de eigenschappen die desbetreffende mens nodig heeft ter ondersteuning van zijn ‘aardse proces’.
Krachtdier
Krachtdieren komen ook voort vanuit het Sjamanisme. Zij zien een krachtdier als een beschermgeest, die de vorm van een dier aanneemt. Een krachtdier wordt gezien als een gids, een beschermer en de bewaker van onze persoonlijke kracht.
Sjamaan of medicijnman
Een sjamaan wordt vaak verward met de medicijnman, die een vergelijkbare functie uitoefent bij de inheemse (indiaanse) volkeren in Noord-Amerika. Het woord Shaman is overigens voortgekomen uit het Siberische Toengoezische šaman; ša betekent weten. Een sjamaan is letterlijk “iemand die weet”.
Het grootste verschil tussen een sjamaan en een medicijnman is dat een sjamaan door uittreding direct contact maakt met onze voorvaderen en een medicijnman doet dat indirect door verschillende rituelen.
Een Sjamaan communiceert dus op directe wijze met onze voorvaderen/ entiteiten om hen om hulp te vragen ten behoeve van zijn gemeenschap. Dit gebeurt al dan niet met ceremoniële rituelen of zegeningen. Er zijn verschillende technieken die hij daarvoor gebruikt voor onder andere het opwekken van een trance-toestand of een andere vorm van bewustzijnsverandering.
Zowel mannen als vrouwen kunnen Sjamaan zijn, afhankelijk van hun culturele traditie. Sjamanen worden aangewezen vanuit de geestelijk wereld en/ of het wordt doorgegeven vanuit hun eigen cultuur en traditie en van daaruit wordt hij of zij opgeleid. Het gaat vaak over van vader op zoon of van moeder op dochter.
Krachtvoorwerpen
De Sjamaan heeft vaak speciale kleding aan (manyak) en gebruikt zijn innerlijke kracht om te helen, te genezen en te reizen. Om deze kracht te versterken en om zijn goden of Spirits aan te roepen worden speciale krachtvoorwerpen en/ of technieken gebruikt.
Bepaalde voorwerpen spreken zo tot de verbeelding dat het ons vaak helpt bij een genezing, ritueel of ceremonie. Door bepaalde symbolen, stenen, grondstoffen in het voorwerp te verwerken geeft het de gebruiker en het ritueel extra kracht of magie.
Dierlijke materialen als veren, botjes, schelpen en dergelijk welke in de voorwerpen worden verwerkt zijn, komen uit de natuur.
Uiteraard is er in al die jaren veel veranderd op het gebied van bijvoorbeeld kleding, het uiterlijk en het gebruik van bepaalde voorwerpen.
Verschillende technieken
- Het innemen van bepaalde soorten paddenstoelen (het nuttigen van bepaalde paddenstoelen kan een hallucinerende werking geven waardoor je in trance kunt geraken)
- Het roken van tabak (wat ook wordt gebruikt om de geesten en goden te bedanken)
- Het gebruik van ceder, cannabis of salie (rook)
- Rituele (trance) dans
- Het gebruik van bepaalde instrumenten of klanken (klankschalen)
- Het gebruiken van trommels en/of drums (Sjamanendrum)
- Vasten (niet aan te raden)
- Ademhaling (door sneller te gaan ademen zal je in trance kunnen geraken) Doe dit alleen onder deskundige begeleiding!)
- Zweethut (een zweethut is een speciale plaats, veelal opgetrokken uit een houten geraamte, waarin verhitte stenen worden gelegd die worden afgekoeld met water. Door enige tijd in de stoom te verblijven kan men in trance raken)
Wanneer sjamanen in trance gaan reist hun ziel naar een andere wereld. Ze gaan naar de bovenwereld om de goden gunstig te stemmen. Ze gaan naar de onderwereld om zielen van overledenen te begeleiden of om zielen van zieken terug te halen.
Terug naar mezelf
Net als een sjamaan maak ik als “trance-medium” direct contact met onze voorvaderen/ overleden dierbaren. Dat wil dus zeggen dat ik geen pendel, orakelkaarten, runen of enig ander hulpmiddel nodig heb. Met mijn helende handen doe ik veel goeds en ook ben ik me bewust van de aanwezigheid mijn kracht- en totemdieren. Ik ben ervan overtuigd, dat diep in mij ook de sjamaan zit.
Mijn schilderij
Tijdens de officiële opening van mijn praktijk toentertijd overhandigde lerares/ medium Margreet Hindriks mij een prachtige schilderij. Nadat ik het cadeaupapier had verwijdert herkende ik meteen intuïtief mezelf. Daarna gingen mijn gedachtes met mij aan de haal, kijkend naar de haarkleur van de vrouw op het schilderij, wetende dat ik zelf blond ben. Onlangs vroeg ik Margreet of ze zich het schilderij en het verhaal erachter nog kon herinneren. Dit is haar reactie:
Ik herinner me nog dat ik destijds ‘s nachts wakker werd en ging schilderen of tekenen. Het was in de tijd dat ik veel bezig was met het tekenen van gidsen en begeleidende Spirits. Veel van de begeleidende Spirits zijn onderdelen van onszelf, van onze ziel die afgesplitst zijn van ons als mens. Ze helpen om dat stukje van onze ziel te integreren in de menselijke bestaansvorm.
Van jouw schilderij kan ik me herinneren dat ik iets moest schilderen en dat heb ik in trance gedaan. Het hele schilderij in één keer gemaakt en pas daarna kwam ik uit mijn trance. Toen ik er naar keek wist ik dat het voor jou was. Dat het verbonden was met jou. Het hoe en waarom was voor jou.
De dag daarna keek ik naar het schilderij, pakte deze van de schildersezel en toen begon ik op de onderkant van het canvas te tikken……ik was aan het drummen. Geen haar op mijn hoofd zou bedacht hebben dat ik moet drummen op de onderkant van een canvasdoek en daarna heb ik dat ook nooit meer herhaald.
Mijn uiterste voorzichtigheid begonnen de toppen van mijn vingers een ritmische beweging te maken en in no time was ik wederom in trance en ik bevond me in een native American omgeving . Op dat moment werd er een verbinding in tijd en ruimte gelegd en die verbinding werd in het schilderij gelegd.
Dat is het verhaal en de verbinding in jouw schilderij.
Elke
Wat leuk dat je hierover geschreven hebt, ik heb zelf ook affiniteit met sjamanisme en krachtdieren en gidsen, dus het artikel spreekt me erg aan. Ik ben er ook dingen over aan het opzoeken geweest, maar er is veel informatie te vinden en er zijn veel verschillende stromingen. Hoewel ik tegelijk ook weet dat alles 1 is. Ik probeer voor mezelf telkens weer die eenheid te vinden in al die informatie. Vaak komt er ook informatie op mijn pad (zoals b.v. veel artikelen op jouw site) die me weer verder helpen, dus bedankt voor je verhalen die je plaatst, ze zijn erg inspirerend.
Tineke
Hoi Elke, wat fijn dat je mijn verhalen waardeert en dankjewel voor je reactie. Er zijn wat het sjamanisme betreft inderdaad veel stromingen, en ja, daarin zijn er ook heel veel overeenkomsten te vinden. Daarom is dit artikel ook wat algemeen. Ik denk dat velen onder ons de sjamaan in zich hebben 😉