Rianne heeft geen grenzen en dat is best lastig voor haar. Ze is een gevoelig kind, dat vooral lief wil zijn voor iedereen en door iedereen lief gevonden wil worden. Ze vindt het ook erg moeilijk om nee te zeggen als ze iets niet wil. Als iemand geen hulp wil, dat kan ze eigenlijk ook niet stoppen en moet toch helpen. Rianne is grenzeloos. Vandaag zal ze haar eerste lessen krijgen over wat grenzen zijn en hoe grenzen werken.
Rianne treuzelt weer eens. Al een tijdje heeft ze niet echt zin meer om naar school te gaan. Het heeft veel te maken met een nieuw meisje in de klas. Ze heet Liset en Rianne wordt onzeker van haar.
Liset is best lief, maar ze praat erg weinig en is vaak alleen. Dat lijkt Liset zelf prima te vinden, maar het maakt Rianne onzeker. Ze voelt dat ze voor Liset moet zorgen.
Rianne is grenzeloos, maar weet dat nog niet van haarzelf. Vandaag zal ze leren waarom grenzen belangrijk zijn en waarom je ze beter kunt hebben en respecteren.
Naar school
Mama wordt ondertussen wat ongeduldig en zegt dat ze nu toch echt naar school moet gaan. “Als je nu niet vertrekt, dan kom je te laat”, zegt ze. Dat zou Rianne eigenlijk helemaal niet erg vinden, maar ze gaat toch maar.
Mamma vraagt of ze wil nadenken over wie ze gaat vragen voor haar verjaardagsfeestje. Rianne wordt binnenkort 10 jaar, maar ook in haar feestje heeft ze niet veel zin.
Bij het hek van de school staan Liset en haar vriendinnetje Sara al op haar te wachten. Ze komen enthousiast naar haar toe, waarna ze samen naar de klas lopen.
Taalles
De juf begint die dag met een taalles. Ze vraagt wie er een woord weet die twee betekenissen heeft.
Even wordt de klas rumoerig. Verschillende kinderen weten wel zo’n woord. Nadat de juf zegt ze even rustig te worden, wijst ze naar Ahmed.
“Het woord ‘bank’, zegt Ahmed trots. “Dat klopt”, antwoord de juf, “Op een bank kun je zitten en je spaarcentjes kan je naar een bank brengen.”
“Wie weet nog een woord?” Opnieuw gaan meerdere vingers omhoog.
Dit keer krijgt Cassie de beurt en noemt het woord “vorst”.
Als Juf vraagt waarom, zegt Cassie: “Vorst heb je in de winter, dan is het erg koud, en vorst is ook een ander woord voor koning”. Dat las ik laatst in een boek”.
Juf geeft haar een compliment: “Dat is goed bedacht, Cassie”.
Nu steekt Jeroen zijn vinger op en als hij de beurt krijgt komt hij met het woord “Arm”. Ook dat klopt. Weet jij waarom?
De kinderen hebben plezier in deze oefening en ze hebben veel voorbeelden.
Grenzeloos
De juf zelf heeft ook een woord. Het is een moeilijk woord. Het woord is “grenzeloos”.
De juf vraagt aan Rianne of ze weet welke 2 betekenissen dit woord heeft.
Rianne heeft wel eens van dat woord gehoord, maar weet niet zo goed wat het betekent. Ze kan dus niet goed antwoorden en kijkt Juf vragend aan. Tot haar opluchting is ze niet de enige. Niemand in de klas lijkt het antwoord te weten.
Na een tijdje komt de juf dus zelf maar met het antwoord.
“Ten eerste”, zegt de juf, “kunnen we aan het heelal denken. Die is oneindig groot. Het woordje ‘loos’ betekent zonder. Dus een ruimte zonder grenzen is grenzeloos.
Maar er is ook een andere betekenis. Er zijn bijvoorbeeld ook mensen die niet weten waar hun eigen grens is en waar de grens van een ander is”.
Rianne kijkt alsof ze het nog niet begrijpt. De juf bedenkt dus even hoe ze deze betekenis zal duidelijk maken. Na even denken vraagt ze Rianne én Liset naar voren te komen.
Rianne gaat dicht naast Liset staan, omdat ze het een beetje eng vindt, zo voor de klas. Liset doet automatisch een stapje opzij, waarop Rianne verbaasd opzij kijkt.
Ondertussen loopt de juf even de klas uit en al snel komt ze weer terug met twee dikke touwen, die ze uit het gymlokaal heeft opgehaald.
Ze geeft elk meisje een touw en vraagt om het touw zo op de grond neer te leggen, dat die aangeeft wat hun ruimte is. Het touw laat dus de grens van hun ruimte zien.
Grenzen aangeven
Liset legt het touw om haar voeten heen en sluit het begin en einde, zodat er geen opening is. Ze is snel klaar.
Bij Rianne is dat heel anders. Die legt het touw ook om haar heen, maar het wordt een hele grote cirkel. De juf moet zelfs even haar tafel opzij schuiven.
De cirkel van Rianne is zo groot, dat er niet eens genoeg touw is om de cirkel te sluiten.
Juf vraagt de meisjes om naar hun eigen cirkel te kijken en dan naar die van de ander.
Het valt ook de meisjes zelf op, dat Liset een kleine gesloten cirkel heeft en dat Rianne een supergrote cirkel heeft, die niet eens sluit.
Juf vraagt aan Tom om naar voren te komen en naast Liset te gaan staan.
Twijfelend blijft Tom buiten de cirkel van het touw te staan. Hij weet niet wat hij moet doen. Liset kijkt hem wel vriendelijk aan, maar ook op zo’n manier, dat hij niet zomaar over het touw wil stappen.
Juf legt uit, dat Liset heel goed weet wat haar grens is. Door het touw op de grond en hoe ze kijkt en staat, geeft ze haar grens duidelijk aan.
Juf vraag nu aan Tom om naast Rianne te gaan staan.
Rianne voelt het in haar buik, het is geen fijn gevoel. Tom is een erg drukke jongen.
Tom zelf aarzelt niet bij Rianne en gaat meteen naast haar staan. Hij trekt een gek gezicht, alsof hij iets heeft gewonnen.
De klas lacht.
Grenzeloosheid en hoog gevoeligheid
Wat is het verschil? Wat kunnen we hieruit leren?
Rianne is grenzeloos. Er zit een grote opening in het touw en iedereen kan (en gaat) zomaar haar cirkel binnen.
Dat komt vooral omdat Rianne een erg gevoelig meisje is en nog niet heeft geleerd hoe ze daarmee precies moet omgaan.
Haar buik liet haar voelen dat ze het niet fijn vond, maar ze durfde zich niet uit te spreken.
Eigenlijk vindt Rianne iedereen aardig en ze wil iedereen helpen. Ze vindt het ook lastig om nee te zeggen, als iemand haar iets vraagt wat ze eigenlijk niet wil doen.
Maar dat is het niet alleen. Ook als een ander geen hulp wil, gaat Rianne gewoon door met helpen. Op dat moment gaat ze over de grens van iemand anders heen.
Rianne vindt het ook fijn als anderen haar aardig vinden, maar ze kan zich niet voorstellen dat anderen haar “goedheid” wel eens zouden kunnen misbruiken.
Eigenlijk is het voor Rianne best vermoeiend om zo te zijn. Ze wil dus heel graag van Juf en Liset leren hoe het ook anders kan.
“Daar begint het eigenlijk mee” zegt Juf, “Grenzen leren aangeven, begint met ontdekken waar je eigen grenzen zijn. Je wilt dan natuurlijk voorkomen dat anderen over jouw grenzen heen gaan.”
“Als je eenmaal je eigen grenzen hebt ontdekt, dan moet je hetzelfde doen met de grenzen van anderen. Als je die leert aanvoelen, dan kan je leren om die te respecteren en leren rekening met de grenzen van anderen te houden”.
Natuurlijk leer je dat niet allemaal in één dag, maar als je blijft opletten en oefenen, dan gaat het je zeker lukken.
Korte oefening
“In een andere les gaan we hiermee verder”, zegt juf, “We gaan nu weer verder met de taalles.”
“Wat jullie alvast mogen oefenen, is om rustig tegen een ander te zeggen wat je wel en wat je echt niet prettig vindt”. Dat is een goed begin.
Rianne is blij dat ze alvast een manier weet om haar grenzen te leren aangeven. Liset is nu zo vreemd niet meer.
~
Na de zomer van 2024 beginnen weer nieuwe workshops Communiceren en grenzen aangeven voor HSPers. Schrijf je in voor de nieuwsbrief, en blijf op de hoogte.
Geef een reactie